De Staatssecretaris erkent de problematiek. De rol van de NCNP-bureaus heeft uit kunnen groeien tot proporties die naar eigen zeggen niet meer in verhouding staan met hetgeen waarvoor het bedoeld is en waar hij (terecht) voorstander van is: de rechtsbescherming van burgers. Een probleem dat hieruit is voortgekomen is een enorme kostenpost voor de lokale overheid en ook, heel praktisch, een groot probleem ten aanzien van de correcte en tijdige uitvoering van de werkzaamheden voor wat (hoofdzakelijk) de WOZ betreft.
In de brief aan de tweede kamer worden enkele concrete maatregelen voorgesteld:
De wetsvoorstellen die nu in de maak zijn voor de bovenstaande maatregelen worden met Prinsjesdag aan de Kamer aangeboden. Daarmee is Prinsjesdag het volgende ijkpunt in deze kwestie.
Het in werking treden van maatregelen wordt dus hoe eerder hoe beter doorgevoerd, wanneer wordt gekeken naar de WOZ-werkdruk in 2023. Maar wanneer komt de verandering er door? En komt die er überhaupt wel doorheen? We zijn immers nog steeds een democratie en de maatregelen moeten door alle lagen van de politiek. En waar er veel geluiden voor verandering zijn, zijn er evengoed geluiden die tegen verandering zijn. Dit benoemde onze Staatssecretaris zelf ook al tijdens de VNG-Belastingconferentie.
In het huidige mediaklimaat staan de seinen voor verandering al met al wel op groen. De landelijke media staan momenteel aan de kant van de gemeente, of beter, niet aan de kant van de NCNP-bureaus. Verder helpt het sowieso al dat nota bene de Staatssecretaris van Financiën zelf in het nieuws de noodzaak tot inperking voor vecht. De voorgenomen maatregelen zouden volgens de Staatsecretaris realiseerbaar moeten zijn met ingang van 2024.
Of het daadwerkelijk zo hard zal lopen zullen we met elkaar nauwlettend volgen. Het probleem voor de uitvoering in 2023 blijft in ieder geval wel staan en dit zet uitvoeringsorganisaties helaas, doch realistisch gezien, in feite voor een keuze tussen twee kwaden:
Het behoeft geen uitleg dat beide opties aanzienlijke nadelige gevolgen hebben maar veel uitvoeringsorganisaties staan toch voor deze keuze (een verdriedubbeling van het aantal WOZ-bezwaarschriften is geen uitzondering!). Binnen de tijd die beschikbaar is, moet er dus gezocht worden naar manieren om in de efficiëntie van de afhandeling optimalisatiemogelijkheden te vinden. Daarom stellen wij enkele kortetermijnoplossingen voor die makkelijk te integreren zijn. Kleine maar hele concrete verbeteringen in de efficiëntie zijn bijvoorbeeld:
Ten overvloede moet vooral bij het laatste punt wel aangegeven worden dat het wel erg belangrijk is om in gedachten te houden dat er op iedere grief een antwoord gegeven wordt.
Stel de maatregelen komen er op afzienbare termijn doorheen. Dan kunnen we hopelijk rekenen op minder extreme aantallen WOZ-bezwaarschriften. De Staatssecretaris zei hierover op de Belastingconferentie het volgende: wanneer dit gebeurt, moet de aandacht verschuiven naar de burger. De gemeente moet tegelijk met de maatregelen meer inzetten op meer transparantie en laagdrempelig contact met haar burgers. Denk als erg belangrijke pijlers hierin aan voormelden en het blijven verbeteren van de kwaliteit van het WOZ-bestand (bijvoorbeeld op gebied van het optimaliseren van het waarderingsmodel en de opvijzelen van de objectkenmerken. Zeker met de inwerkingtreding van het nieuwe taxatieverslag, waar er meer informatie met belanghebbenden wordt gedeeld.
De aandacht moet dus verschuiven naar meer kwaliteit en meer contact met burgers. Dit moet in een adem met de maatregelen tegen de rol van de NCNP-bureaus worden genoemd. Hiermee kunnen we met elkaar, op de iets langere termijn bezien, echt weer bouwen aan kwaliteit en bovenal: vertrouwen.
| Telefoon: 088-8883000E-mail: info@thorbecke.nlVolg ons via |