Inmiddels komen er veel reclames van bedrijven voorbij die de burger graag willen helpen bij het verlagen van de WOZ-waarde. Dit gebeurt zowel via televisie, radio als op sociale media. Ook worden burgers steeds vaker schriftelijk benaderd met gedetailleerde informatie over de woning. Deze bedrijven werken met een no-cure-no-pay systeem. No-cure-no-pay betekent dat de uitvoeringsorganisatie het bedrijf proceskostenvergoeding betaalt als het bezwaar- of beroepschrift gegrond wordt verklaard. In 2021 kregen no-cure-no-pay bedrijven €18 miljoen aan proceskostenvergoedingen van uitvoeringsorganisaties. Dit bedrag stijgt ieder jaar, omdat deze hulp van bezwaar en beroep indienen steeds vaker wordt gebruikt.
In 2023 is een enorme toename in het aantal bezwaarschriften te zien. Echter is deze stijging niet alleen te wijten aan het aantal bezwaarschriften dat is ingediend door no-cure-no-pay bedrijven. De burger zelf weet de uitvoeringsorganisatie ook steeds beter te vinden. Verhoudingsgewijs is echter nog steeds ruim 60% van de bezwaarschriften ingediend door een no-cure-no-pay bedrijf. Naast de enorme toename in het aantal bezwaarschriften wordt de uitvoeringsorganisatie vaker gebeld door de burger over het indienen van een bezwaarschrift. Door de uitleg van een taxateur van de uitvoeringsorganisatie krijgen burgers meer inzicht in het WOZ-proces. Informeel contact met de burger blijkt hierin zeer waardevol.
Daarnaast wordt gezien dat er meer bezwaarschriften worden ingediend tegen de WOZ-waarde van een woning in vergelijking tot een niet-woning. Dit heeft een aantal redenen, waaronder het feit dat er meer woningen zijn dan niet-woningen. Gemiddeld gezien bestaat het totale bestand uit 10% niet-woningen. Een andere reden is dat de stijgingen minder groot zijn bij niet-woningen dan bij woningen, waardoor er minder snel een bezwaarschrift wordt ingediend.
Door de grote drukte aan de achterkant van het WOZ-proces blijkt het lastig om dit proces aan de voorkant goed te organiseren. Dit heeft vaak zijn weerslag op de uitvoering van het totale WOZ-proces en dit levert druk op de capaciteit bij de uitvoeringsorganisaties. Aangezien het WOZ-proces vorig jaar veel vertraging opliep, door onder andere de grote hoeveelheid bezwaarschriften die verwerkt moesten worden, moeten de uitvoeringsorganisaties vroegtijdig schakelen om eerder capaciteit in te huren om achterstanden weg te werken. Daarnaast komt het voor dat er structureel één of meerdere FTE missen bij de uitvoeringsorganisaties.
De achterstanden leveren druk op de kwaliteit bij de uitvoeringsorganisaties en het WOZ-proces. Werkzaamheden blijven liggen zoals de permanente marktanalyse en er wordt later gestart met de herwaardering. Om de herwaardering goed te kunnen uitvoeren is er inzicht en kennis nodig over de markt en moeten taxateurs weten wat er speelt op de markt. Wanneer er weinig verkoop- of huurcijfers zijn dan is de uitvoering van de herwaardering minder nauwkeurig. Dit alles geeft ook druk op het tijdig beschikken bij de uitvoeringsorganisaties. Als de permanente marktanalyse op orde is en er dus meer cijfers zijn dan kan er een goede kwaliteitsslag worden geslagen. En wordt de herwaardering nauwkeuriger uitgevoerd. Niet alleen de verbeterpunten vanuit de Waarderingskamer worden dan meegenomen, maar er is ook de mogelijkheid om andere actiepunten op te pakken. Wanneer enkel de verbeterpunten worden opgepakt, blijven de overige punten liggen, waardoor de achterstand oploopt en de druk wordt opgevoerd.
Wij adviseren om vroegtijdig te schakelen om capaciteit en budget vrij te maken voor de verwerking van het aantal bezwaarschriften en inhuuraanvragen te doen. Gezien de enorme toename in het aantal bezwaarschriften is het belangrijk dat er voldoende tijd en capaciteit is voor de werkzaamheden rondom het gehele WOZ-proces. Het is belangrijk dat andere werkzaamheden niet blijven liggen waardoor achterstanden oplopen. De uitvoeringsorganisaties kunnen voor de zomervakantie alle bezwaarschriften afhandelen en de uitspraken versturen, zodat er meer tijd en aandacht uit kan gaan naar de overige werkzaamheden binnen het WOZ-proces. Dit betekent dan ook dat er in het volgend belastingjaar tijdig beschikt kan worden. Om de uitvoering van het WOZ-proces te verbeteren, is het mogelijk om als uitvoeringsorganisatie een informeel vooroverleg te hebben met de Waarderingskamer.
Door vroegtijdige voorbereiding en het vrijmaken van capaciteit borgt u het soepele werkproces en zorgt dit voor een tijdige afhandeling van de bezwaarschriften. Uiteraard staan de taxateurs en adviseurs van Thorbecke voor u klaar bij de verwerking van de bezwaarschriften en ondersteuning binnen het gehele WOZ-proces. Heeft u vragen? Neem contact met ons op.
| Telefoon: 088-8883000E-mail: info@thorbecke.nlVolg ons via |